Payka krok po kroku
Payka to odroczone płatności za wydatki domowe – zobacz, jak działa krok po kroku i znajdź odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.

Co to jest Payka?
Payka to sposób na opłacenie wydatków domowych, bez angażowania Twoich środków w momencie realizacji płatności. Payka opłaci Twój wydatek, a Ty spłacisz go później – jednorazowo w ciągu 45 dni lub w ratach (od 2 do 12 rat).
Formalnie Payka to kredyt konsumencki.
Odraczanie – co to jest i na czym polega?
Odraczanie to inaczej skorzystanie z Payka, czyli z kredytu konsumenckiego, w wyniku czego my opłacimy Twoje Wydatki, a Ty spłacisz nam kwotę kredytu z ewentualnymi jego kosztami w późniejszym terminie – zależnie od Twoich preferencji i potrzeb.
Czym jest Wydatek?
Wydatek to Twoje zobowiązanie w stosunku do dostawcy usługi i może nim być np. rachunek za energię elektryczną lub gaz, abonament za internet, telefon lub TV, czesne za szkołę, czynsz za mieszkanie oraz składka za polisę ubezpieczeniową.
Jakie warunki muszę spełnić, aby skorzystać z Payka?
Jedynymi warunkami są:
- ukończone 18 lat,
- potwierdzenie tożsamości (np. przez bankowość elektroniczną lub aplikację mObywatel),
- uzyskanie pozytywnej oceny zdolności kredytowej,
- polskie obywatelstwo.
Jakie wydatki mogę odroczyć z Payka?
Z Payka możesz odroczyć Twoje rachunki domowe np. rachunek za energię elektryczną lub gaz, abonament za internet, telefon lub TV, czesne za szkołę, czynsz za mieszkanie oraz składkę za polisę ubezpieczeniową.
Stale rozwijamy sieć Dostawców, z którymi współpracujemy oraz zakres wydatków jakie można odraczać z Payka. Wczytaj swój wydatek do Panelu Payka i sprawdź, czy możesz go odroczyć.
Na jaką kwotę mogę maksymalnie odroczyć wydatki z Payka?
Z Payka opłacisz wydatki do maksymalnej kwoty, którą prezentujemy Tobie w Panelu Payka. Kwota ta ustalana jest indywidualnie w toku składania wniosku o odroczenie wydatku i może się zmieniać zależnie od tego, ile razy korzystasz z Payka i czy spłacasz ją w terminie.
Ile kosztuje Payka?
Spłacając Payka do 45 dni nie ponosisz żadnych dodatkowych kosztów. Dla spłaty w ratach, koszt zostanie wyliczony i zaprezentowany w zależności od tego, ile rat zostanie wybranych (od 2 do 12).
Załóżmy, że płatność Twojego rachunku wynosi 180 zł. Opłacając go za pomocą Payka – w zależności kiedy dokonasz spłaty – zapłacisz:
- do 45 dni zapłacisz 180 zł – nie ponosisz żadnych dodatkowych kosztów (prowizja 0%, oprocentowanie 0%), lub
- w ratach np. 4 raty po 52,46 zł – czyli razem 209,84 zł, w tym całkowity koszt 29,84 zł (prowizja 23,60 zł, odsetki 6,24 zł).
Gdzie mogę skorzystać z Payka?
Swój wydatek możesz opłacić z Payka na kilka sposobów:
- logując się do Panelu Payka, aby w prosty sposób dodawać swoje wydatki i je odraczać lub
- wybierając Payka na bramce płatniczej, opłacając wydatek w elektronicznym biurze obsługi klienta (eBOK) lub z linku do płatności za rachunek otrzymanym w e-mailu
Jak wygląda proces odraczania za pomocą Payka?
Na bramce płatniczej, po wybraniu Payka, podajesz swoje dane identyfikacyjne, potwierdzasz je przez swoją bankowość internetową lub za pomocą aplikacji mObywatel (tylko przy pierwszym skorzystaniu z Payka), a na koniec zatwierdzasz warunki odroczenia kodem SMS.
Jeśli odraczasz wydatek poprzez Panel Payka – po przejściu pozytywnej weryfikacji, kolejne odroczenia swoich wydatków dokonasz w kilku kliknięciach bez konieczności ponownego podawania swoich danych oraz na końcu zatwierdzając warunki kodem SMS.
To tyle! Opłacamy Twój wydatek, a Ty spłacisz go nam później.
Czy płatność Payka jest bezpieczna?
Proces płatności Payka jest w pełni bezpieczny. Wszystkie transakcje są szyfrowane i wykonywane za pośrednictwem zabezpieczonych serwerów i kanałów komunikacji.
W jaki sposób mogę zarejestrować się w Panelu Payka?
Na payka.pl wybierz opcję Załóż konto, a następnie postępuj zgodnie z komunikatami.
Czy założenie konta jest darmowe?
Tak, założenie konta w Panelu Payka jest darmowe i nie wiąże się z kosztami za jego prowadzenie.
Czy muszę posiadać konto bankowe do założenia konta w Panelu Payka?
Nie, do założenia konta w Panelu Payka nie musisz posiadać konta bankowego. Jednak aby odraczać Twoje wydatki musisz się zweryfikować. Możesz to zrobić korzystając z bankowości internetowej lub z aplikacji mObywatel.
Do czego służy Panel Payka?
W Panelu Payka możesz:
- w jednym miejscu zgromadzić informację o Twoich wydatkach np. o rachunkach za prąd, gaz, telefon, szkołę lub polisach ubezpieczeniowych,
- kontrolować termin płatności Twoich wydatków
- decydować, które wydatki chcesz odroczyć z Payka
- kontrolować terminy odroczonych wydatków i spłacać je bez kosztów w ciągu 45 dni lub w ratach w ciągu 12 miesięcy.
Co znajdę w sekcji Dodaj nowy?
Jeśli chcesz dodać nowy wydatek w Panelu Payka wejdź w sekcję Dodaj nowy i wybierz wygodny sposób dodania wydatku:
- Pobieraj automatycznie – podaj hasło i login do eBOK Twojego Dostawcy a rachunki pojawią się automatycznie w sekcji Twoje wydatki.
- Dodaj zdjęcie, plik – zrób zdjęcie faktury lub dodaj plik z fakturą Twojego wydatku a nasz system wczyta potrzebne dane do przelewu.
- Wyślij na e-mail – jeśli fakturę za Twój wydatek otrzymałeś pocztą elektroniczną, wyślij go na Twój indywidualny adres e-mail w Panelu Payka a nasz system wczyta dane potrzebne do przelewu.
- Wprowadź dane – wprowadź do formularza dane potrzebne do przelewu.
- Doładuj telefon – wybierz kwotę jaką chcesz doładować telefon na kartę i wprowadź jego numer.
Pamiętaj, niezależnie od sposobu w jaki dodasz wydatek będziesz mógł go zweryfikować zanim go odroczysz w sekcji Twoje Wydatki.
Co znajdę w sekcji Twoje wydatki?
W sekcji Twoje wydatki zobaczysz listę wydatków wprowadzonych do Panelu Payka. Znajdziesz też terminy płatności, kwoty Twoich wydatków oraz status ich opłacenia. Jeśli zdecydujesz się odroczyć Twoje wydatki z Payka dodaj je do koszyka.
Co znajdę w sekcji Odroczone wydatki?
Odroczyłeś swój wydatek z Payka? To w tej sekcji pojawią się szczegóły odroczenia, w tym harmonogram i status spłat oraz kwota najbliższej płatności. Znajdziesz tu też dokumenty umowy. Aby ułatwić Ci zarządzanie spłatami, to z tego poziomu będziesz mógł inicjować je w łatwy sposób.
Co znajdę w sekcji Dostawcy?
W sekcji tej znajdziesz dostawców Twoich wydatków.
Co oznacza symbol „ ! ” przy Odroczonych wydatkach?
Symbol „ ! ” oznacza, że masz zaległe zobowiązanie wobec Payka. Ureguluj je, aby móc odraczać kolejne swoje wydatki.
Co oznacza symbol „ ! ” przy Dostawcy?
Symbol „ ! ” oznacza, że proces dodawania Dostawcy nie jest skończony. Sprawdź, którego Dostawcy to dotyczy i dokończ proces zapisywania lub łączenia, aby w wygodny sposób móc korzystać z odraczania swoich wydatków.
Co zyskam dzięki połączeniu z eBOK Dostawcy?
Dzięki połączeniu z eBOK Dostawcy, po wystawieniu przez niego rachunku, automatycznie pojawi się on w Panelu Payka. Dzięki takiemu rozwiązaniu Twoje wydatki będą widoczne dla Ciebie w Panelu Payka i będzie można je odroczyć. Dodatkowo przypomnimy Ci o nadchodzącym terminie ich płatności.
Jak mogę odroczyć wydatek w Panelu Payka?
Dodaj wydatki w Panelu Payka. W sekcji Twoje Wydatki wskaż te, które chcesz opłacić z Payka i dodaj je do koszyka. Następnie z jego poziomu wybierz opcję Opłać i postępuj zgodnie w komunikatami.
Czy mogę odroczyć wydatek poza Panelem Payka?
Tak, istnieje możliwość odroczenia wydatku poza Panelem Payka, ale tylko u Dostawców, którzy na bramce płatniczej udostępniają możliwość odroczenia wydatku za pomocą Payka.
Czy mogę odroczyć jednocześnie kilka swoich wydatków?
Tak, jeśli posiadasz kilka wydatków np. rachunek za energię, gaz, szkołę lub polisę ubezpieczeniową, możesz je odroczyć po kolei albo za jednym razem.
Wyjątkiem jest doładowanie telefonu, ten wydatek musi być odroczony oddzielnie.
Co oznacza status wydatku W weryfikacji?
Jeśli przy Twoim wydatku pojawi się status W weryfikacji, oznacza to, że sprawdzamy czy Payka może odroczyć płatność dla tego Dostawcy. Po pozytywnej weryfikacji zmienimy status wydatku i będziesz mógł go odroczyć.
Jeśli połączę się z eBOKiem Dostawcy, to czy rachunki będą opłacane za pomocą Payka automatycznie?
Połączenie z eBOKiem Twojego Dostawcy umożliwia pojawienie się wydatków od tego dostawcy w Twoim Panelu Payka. Nie oznacza automatycznego odraczania tych wydatków z Payka. Jeśli chcesz odroczyć dany wydatek z Payka, dodaj go do koszyka, a następnie wybierz Odrocz i postępuj zgodnie z komunikatami.
Ile odroczonych wydatków mogę mieć maksymalnie?
Nie ograniczamy ilości wydatków, które możesz odroczyć z Payka. Jeżeli terminowo regulujesz Twoje zobowiązania wobec Payka, możesz odraczać kolejne Twoje wydatki. Łączna kwota odroczonych wydatków nie może przekroczyć kwoty, którą prezentujemy w Twoim Panelu Payka.
Jakie dane podaje płacąc Payka?
Payka to kredyt udzielony w oparciu o Ustawę o Kredycie Konsumenckim dlatego musimy zweryfikować Twoją tożsamość. Do tego potrzebny jest nam Twój numer PESEL oraz seria i numer dowodu osobistego a także adres zamieszkania. Otrzymasz od nas potrzebne informacje i dokumenty na adres e-mail. Na Twój numer telefonu wyślemy kod, którym zatwierdzisz umowę. Wszystkie Twoje dane będą w pełni bezpieczne.
Proces weryfikacji tożsamości przejdziesz tylko przy pierwszym korzystaniu z Payka.
Dlaczego muszę się zweryfikować?
Odroczenie wydatku w Panelu Payka wymaga zawarcia umowy kredytu. W celu zawarcia takiej umowy zgodnie z przepisami prawa potrzebujemy dokonać weryfikacji Twojej tożsamości. Udostępniamy dwie w pełni zautomatyzowane metody weryfikacji tożsamości: poprzez aplikację mObywatel lub logując się do swojej bankowości internetowej. logując się do swojej bankowości internetowej.
Na czym polega weryfikacja?
Weryfikacja tożsamości polega na potwierdzeniu Twoich danych za pomocą jednej z dwóch metod: poprzez aplikację mObywatel lub zalogowanie się do Twojej bankowości internetowej.
Czy Dostawca, u którego mam do opłacanie Wydatek otrzyma płatność od razu?
Środki za opłacenie Twojego wydatku zostaną przekazane w formie przelewu bankowego do Dostawcy najpóźniej w kolejnym dniu roboczym. Należy też uwzględnić czas na zaksięgowanie środków na Twoim koncie na rachunku Dostawcy.
Wydatek odroczony, co dalej?
Wybór należy do Ciebie!
Przed upływem 45 dni będziesz mógł spłacić Payka jednorazowo, a jeśli tego nie zrobisz to automatycznie rozłożymy spłatę na wybraną przez Ciebie ilość rat. Szczegóły tej płatności znajdziesz w Panelu Payka oraz przypomnimy Ci e-mailem wraz z linkiem do płatności i numerem konta do spłaty.
Odroczyłem wydatek – kiedy i jak mam to spłacić?
Harmonogram spłat Twoich odroczonych wydatków znajdziesz w Panelu Payka w sekcji Odroczone Wydatki. Każde odroczenie możesz spłacić w wygodny dla siebie sposób – jednorazowo bądź ratalnie, w wybranych przez siebie terminach. Przed terminem spłaty wyślemy również do Ciebie e-mail z przypomnieniem i linkiem do szybkiej płatności.
Czy otrzymam przypomnienie o kwocie i terminie spłaty?
Tak. Przypomnimy Ci o zbliżającym się terminie płatności oraz o wymaganej kwocie, wysyłając wiadomość na Twój adres e-mail.
Wszystkie informacje o kwotach i terminach spłat znajdziesz też w Panelu Payka.
W jaki sposób mogę spłacić Payka?
Odroczony wydatek możesz spłacić na 3 sposoby:
- korzystając z Panelu Payka, w którym znajdziesz informacje o terminach i kwotach spłat oraz możesz zainicjować spłatę przez BLIK lub bankowość elektroniczną,
- korzystając z linku do płatności, który wyślemy na Twój e-mail,
- tradycyjnym przelewem na numer konta, który jest podany w umowie.
Nie znalazłeś odpowiedzi na Twoje pytanie?
Skorzystaj z formularza kontaktowego znajdującego się w zakładce kontakt.